Bakke inn i trang båtplass

Jeg har fått en del spørsmål om hvordan jeg manøvrerer Loffen i trange havner. Båtplassen vi har på Malmøya er ganske trang, og det gjelder å være varsom.

Det samme gjelder i fremmede havner. Båten er ca 14 meter, og veier 15 tonn. Det å trene på manøvrering når det er stille og rolig, er viktig for å kunne føre den sikkert når det er kraftig vind eller strøm.

Jeg har derfor filmet en liten snutt der jeg kjører ut av båtplassen, snur, og bakker inn i båsen igjen.

Så og si all kursendring blir gjort uten å røre roret. Jeg bruker heller ikke thrustere i baugen eller akter hvis det ikke er nødvendig. Hovedårsaken er at det normalt ikke er nødvendig, men det er viktig å kunne manøvrere uten å bruke thrusterne hvis det skjer noe galt med dem. Jeg er på ingen måte motstandere av thrustere, de er et viktig hjelpemiddel på båten og brukes flittig når det er nødvendig.

Når jeg kommer inn i en havn bruker jeg kun styrbord motor for å dreie svakt fremover mot babord. Da blir hastigheten lav, og båten svinger kun med motorhjelp. Og motsatt – ved kun å bruke babord motor, dreier båten mot styrbord. Hvis begge motorene settes fremover blir kursen raskt rett frem (gitt at det ikke er vind eller strøm).

For å kunne manøvrere i trange havner, er det også viktig å kunne dreie båten rundt sin egen akse. Båten dreier på stedet ved å sette en motor fremover, og bakke en motor. Setter jeg babord motor fremover og bakker styrbord motor vil båten dreie mot styrbord rundt sin egen akse.

Følg meg gjerne i sosiale medier. Abonnerer du på YouTube-kanalen vil du se flere filmer enn det som blir publisert her på kapteinbang.no.

Mitt beste tips er å ha motorene mest mulig i nøytral. Se hva som skjer, og hvordan båten fører seg etter litt påvirkning av motorene.

Neutral is your best friend.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *