Kaptein Bang dykker og fikser tett kjølevannsinntak

I dag opplevde jeg at et tett kjølevannsinntak førte til at motoren gikk varm.

Jeg har ligget et døgn på den skjønne øya Ramsö på Koster.  Der lå jeg veldig grunt, og på et sted med mye sjøgress. Da jeg startet opp i dag tenkte jeg tanken at det ikke var heldig, og det gikk troll i ord. Noen minutter ut i havet utenfor Koster, mistet jeg all effekt på den ene motoren, og den gikk varm.

Etter at jeg kom til Skjærhalden på Hvaler har jeg hoppet i det, altså vannet, og forsøkt å løse dette selv.


Motoren, en Volvo Penta D4 med 260 hk, gikk som normalt etterpå. Og etter at jeg hadde latt den gå på tomgang en liten stund senere på ettermiddagen kom det akkurat like mye kjølevann som på den andre motoren. Nå har jeg to kjølevannsinntak som fungerer, og alt er klart for nok en dag med båtliv i morgen.

 

Kjølevannsinntaket var tett av sjøgress. Kaptein Bang ordner opp.

Ship o´hoi

Kaptein Bang

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *